وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد
وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

انواع قالب ها در هنگام کانکریت ریزی

انواع قالب ها در هنگام کانکریت ریزی
قالب بندی formwork و مقایسه انواع قالب بتن قالب بندی formwork و مقایسه  انواع قالب بتن
۱. قالب خشتی
این نوع قالب برای تهداب ها و دیوار های حایل مجاور خاک مورد استفاده قرار میگیرد. برای اجرا نظر به ارتفاع کانکریت در قالب و نیز نیرو های وارده، یک دیوار به ضخامت 10 یا 20 سانتی متری احداث میشود. برای جلوگیری از جذب شدن آب کانکریت توسط خشت قبل از کانکریت ریزی باید یک لایه ورق نایلونی روی سطح دیوار نصب کرد. در صورتیکه امکان انجام دادن این کار نباشد، باید سطح خشت ها را کاملاً آب پاشی نمود. همچنین باید دقت نمود تا آب در قالب‌ ها جمع نشود.
عیب این روش عدم کنترل روی قسمت های ضعیف کانکریت که بدون کیفیت انجام گرفته اند، بوده که نمیتوان آن قسمت ها را به علت موجودیت این خشت ها دید و تقویت نمود.
۲. قالب چوبی
این نوع قالب بندی معمولا از چوب درختان سوزنی برگ است و بیشتر برای عناصر قائم و فوقانی مورد استفاده قرار می گیرد. تخته ها قبل از قالب بندی روغن کاری می شوند تا هم آب کانکریت توسط تخته ها جذب نشود و هم قالب ها راحت تر بعد از کانکریت ریزی جدا شوند که همان کار پلاستیک در قالب خشتی را انجام می دهد.
قالبها باید به اندازه‌ ای ساخته شوند که حمل آنها با وسایل موجود در کارگاه و نیروی انسانی امکان‌ پذیر باشد. در هنگام ساخت، نصب و کانکریت ریزی نیاز به دقت زیادی وجود دارد تا به سطوح نرم و لبه‌ ها آسیب نرسد. به خصوص دقت بیشتری برای قالب برداری و انبار کردن قالبها لازم است.
۳. قالب فلزی
در مواردیکه حجم کار زیاد و تنوع سطوح و ابعاد کم باشد، استفاده از قالبهای فولادی کاملاً به صرفه خواهد بود. بهای اولیه این قالبها نسبتاً زیاد است ولی عمر زیاد آنها این مسئله را توجیه می‌ نماید. قالبهای فولادی به دلیل مقاوم بودن و امکان استفاده از اتصالات خاص می‌ توانند به سهولت و با سرعت زیاد باز و بسته شوند.
در هوای سرد و گرم، این قالبها حتی‌ المقدور باید عایق‌ بندی شده و از تغییرات حرارتی در آنها جلوگیری شود.در حال حاضر قالب های فلزی، پر فروش ترین روش محسوب می شود.از این نوع قالب هم مشابه قالب چوبی برای سطوح تحتانی نیز می توان استفاده کرد ولی برای پروژه های کوچک مقرون به صرفه نیست. این قالب ها نیز قبل بسته شدن روغن کاری می شوند ولی در اینجا دیگر جذب آب مد نظر نیست.
۴. قالب پلی وود
اصطلاح کامپوزیت های چوبی _ پلاستیکی به کامپوزیت هایی اطلاق می شود که ازچوب تشکیل شده اند. در واقع محصول مورد نظر از ترکیب چوب و ترموپلاستیک هاست که اصطلاحا به پلی وود معروف هست.
۵. قالب فایبرگلاس _ قالب پلایمری
فایبرگلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می شود. از این قالب ها برای موارد خاص نظیر قالب بندی سقف مجوف استفاده میشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.