وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد
وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

کتاب مفید و کاربردی چک لست ساختمانی

نام کتاب: چک لست ساختمانی
محتویات: درین مجموعه چک لست های تجهیزات ایمنی،کندنکاری و خاکبرداری تهدابها،کانکریت ریزی لیم،کالم،سلب و........ 
((نکات نظارتی و اجرائی از اول تا آخر یک پروژه ساختمانی))
زبان: فارسی

طریقه دریافت وزن سیخ گول

⭕طریقه دریافت وزن سیخ گول

کود IBC

⭕برای اولین بار در افغانستان اکونت سیول انجینر افتخار دارید تا International Building Code 2012 را در اختیار شما انجینران عزیز قرار دهد.

۱۳ نکته انجنیری ساختمان در باره متراکم سازی خاک

پروسه متراکم کاری  خاک ها در شرایط زمستان و کنترول کیفیت ان.


متراکم کاری خاک های اساس ساختمان ها و خاک های محیط ساختمان ها در شرایط زمستان یا ایام  سرد سال با در نظر داشت  نکات ذیل انجام شده و بعدآ کنترول میگردد. 

1- درجه حرارت شبانه روزی در هنگام پروسه تراکم نباید کمتر از 2 درجه سانتی گرید باشد.

2- پروسه متراکم کاری بدون عملیه رطوبت انجام میشود زیرا که خود کتله خاکی در ایام سرد سال مرطوب میباشد.

3- در هنگام وقفه کاری، سطوح متراکم شونده توسط بوری،بوریا،پلاستیک،تات و امثال ان پوش میگردد تا اینکه از یک طرف سطح را یخ نزند و از طرف دیگر ترسبات اتموسفیری از قبیل شبنم،زمری،غبار و امثال ان باعث رطوبت بیش از حد در محل تحت تراکم نگردد.

4- بهترین طریقه متراکم کاری خاک ها در شرایط زمستان تپک کاری میباشد که بشکل دینامیکی توسط رول ها انجام میشود.و ضرورت به رطوبت ندارد.

5- خاک که برای پرکاری  اساس تهداب ها واطراف ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد نباید یخ زده باشد فاقد کلوخه ها و زرات برف باشد.

6- بهتر است در ایام سرد سال  منحیث خاک در تحت قاعده ساختمان ها، از ریگ خشک و یا جغل استفاده گردد زیرا که تراکم کاری ان نیاز به رطوبت ندارد.

7- در صورت که خاک های اساس ها و اطراف ساختمان ها نهایت ریزان باشد زرات خاک توسط عملیات سلیکاتی کردن،قیر کاری نمودن، سمنتی نمودن و امثال ان یکجا میگردد که در این صورت نباید درجه حرارت هوا کمتر از یک درجه سانتیگرید و درجه حرارت خود مواد نباید کمتر از 40 درجه سانتیگرید باشد.

8- در صورت که تفاوت درجه حرارت شبانه روزی در نوسانات شدید باشد،پروسه تراکم کاری توقف داده میشود زیرا که توارم خاک ها باعث انقباض و انبساط متواتر گردیده و زمینه نزدیک شدن زرات خاک را  برهم میزند.

9- جهت مطمن شدن فزیکی کیفیت تراکم و هموار بودن سطح، نشانه های اساس اماده شده توسط وسایل جیودیزیکی و یا توسط جوب گز و رجه  کنترول میشود.

10- هرگاه متراکم سازی توسط تپک صورت گرفته باشد در این صورت کیفیت تراکم توسط تپک ازمایشی به وسیله دوضربه همان تپک از ارتفاع 4 متر امتحان میگردد که در این صورت اندازه نشست تقریبی برای خاک های ریگی 0.64 سانتیمتر و برای گل های ته نشین شده ریگ دار از 1 الی 15 سانتیمتر  برای خاک های گلی از 1 الی 20 سانتیمتر  میباشد.

11- برای تثبیت کیفیت تراکم الات مخصوص وجود دارد که مطابق ان تاپه استندرد تحت تاثیر بار استندرد به خاک فرو برده میشود که تعداد ضربه تا اندازه   10سانتیمتر درجه تراکم را مشخص میکند.

12- تراکم خاک از روی کتله حجمی ان نیز مشخص میشود که در این صورت یک حجم معین خاک از سطح تراکم شده منحیث نمونه گرفته میشود و با  حجم معین غیر متراکم شده  ان مقایسه میشود، و کتله حجمی خاک ریگی بین 1.63 الی 1.65  گرام در یک سانتیمتر مکعب میباشد.

13- هرگاه سطح تراکم شونده جواب گو برای مشخصات تراکم نباشد باید پروسه متراکم سازی تکرار شود.