وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد
وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

سیخ بندی

سیخ بندی

پروسه عملیاتی جهت بسته بندی سیخ های فعال و مونتاژی عناصر ساختمان در بالای قالب بندیاستکهمتشکلازدوبخش عمدهمیباشد:

تهیه محصولات سیخ ها و دیگر مونتاژ آن ها در قالب هائیکه به منظور کانکریت ریزی عناصر در نظر گرفته شده اند، سیخ از جمله مواد ساختمانی فعال بوده که در تعمیرات و ساختمان ها به قطر ها و کلاس های مختلف با در نظر داشت دیزاین استفاده می گردد و ساختمان را به سیستم مدرن مستحکم و قابل برداشت و طاقت بلند اعمار می سازد. سیخ در لبه پیک تعمیر باید قات گردد تا از لرزش و خمش جلوگیری نماید، و همچنان در سلب، گادر و زینه  (L/4) خم می گردد .

قشر محافظوی در زیر سیخ بندی پیش از کانکریت ریزی Spacing کار مهم است که سیخ را از قالب بلند نگاه داشته و اجازه می دهد که کانکریت اطراف سیخ را به خوبی بپوشاند. در سیخ بندی نوک سیخ های فعال قات می گردد، اندازه طول قات نمودن نوک سیخ چهارچند قطر میله برای 45 درجه قات شده و اعظمی تا به 16 برابر قطر میله یا سیخ می باشد.

سیخ بالای نفش پیک بام به زاویه 45 درجه گذاشته می شود، در سیخبندی همه سیخ های طولی، عرضی و علاوه گی باهم درست بسته بندی گردیده، قبل از کانکریت ریزی تمام سیخ ها و سطح قالب شستشوی و تمیز می گردند.

سیخ هائیکه برای عناصر آهن کانکریتی تخصیص داده میشوند می توان آنرا چنین درجه بندی کرد :

از نقطه نظر مواد : فولادی و شیشه پلاستیکی ( شیشه پلاتیکی فعلأ برای اهداف تجربوی تولید می شوند).

از نقطه نظر پروفیل : سیخ گول لشم و رخدار .

از نقطه نظر پرنسیپ کار : در ساختمان های کانکریتی ، سیخ های متشنج و غیر متشنج.

از نقطه نظر تعین نمودن سیخ ها: در ساختمان های آهنکانکریتی طبق ذیل تفکیک می شوند.

سیخ فعال ، سیخ تقسیم کننده ، سیخ مونتاژی .

           سیخ فولادی به قطر 10-12 ملی متر در حلقه ها از جمله سیخ های سبک حساب می شوند. زیادتر از قطر 12ملی متر (میله ها) را سیخ های سنگین می نامند . سیخ های از فولاد پرکاتی پروفیل شده ( انگلارن ، شویلر و I مانند) را به نام سیخ سخت یاد می نمایند .

           در هنگام تولید سیخ های گول لشم هر دو انجام آن را قات نموده و چنگک می سازند، مگر در انجام های سیخ های رخدار بنابر داشته رخ چنگک مهم نیست.

انواع سیخ های که استعمال شونده:

الف. سیخ های الاستیکی که به شکل سیخ های دانه ئی در محل کار در قالب ها سیخ بندی می شوند؛

ب. کرکاس و جالی های وزن بردار؛

ج. کرکاس های سیخ های وزن بردار؛

د. سیخ های متشنج قبلی.

           فولاد سیخ نظر به کیفیت میخانیکی آن ( حد سیالیت ) به چهار کلاس A1-A2-A3-A4 تقسیم می شوند و همچنان سیخ های فولادی گول را تا قطر 20 ملی متر توسط قیچی دستی می توان برش کرد.

           سیخ های فولادی رخدار با قطر زیادتر از 40 ملی متر را به کمک جنراتور اتومات قطع می کنند. از نقطه نظر تخنیک بی خطر قطع سیخ ها به طول کمتر از 30 سانتی متر توسط ماشین انتقالی ممنوع است.

           اندازه گیری سیخ های جداگانه فولادی طوری صورت می گیرد که با فیته اندازه مطلوبه طول جدا شده توسط تباشیر نشانی می شوند.

           کج کردن سیخ های مایل گادر ها به زاویه 450 و در پلیت ها به زاویه  30صورت می گیرد . کج ساختن سیخ های مایل طبق قوس دایره که شعاع آن کمتر از 10d سیخ نباشد اجرأ می گردد. در صورت که حجم کار کم باشد و پروژه مورد نظر در یک ساحه دور قرار داشته باشد در همچو حالات قات کردن سیخ ها تا به قطر 25 ملی متر ذریعه دستگاه دستی در خود ساحه صورت گرفته می تواند.

قات نمودن سیخ ها

           سیخ های کششی لشم باید چنگگ گردد که بهترین شکل چنگگ نیمه دایره می باشد اندازه آن در زیر ترسیم گردیده است که مجموع طول برای چنگگ از شروع تا ختم چنگگ نباید کمتر از12d باشد، (دوازه برابر قطر) سیخ فعال باشد.

پیوند سیخ ها

در پیوند سیخ با همدیگر زمانیکه طول سیخ در سیخ بندی ساختمان ها کفایت نکند نیاز به پیوند دارد، طول اتصال سیخ های طولانی در صورتیکه بدون ولدنگ باشد وابسطه به نوعیت سیخ و مارک کانکریت بوده معمولا در حدود  (24-40)d  برابر قطر سیخ گرفته می شود که در اینجا d عبارت از قطر سیخ اتصال شونده می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.