وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد
وبلاگ رسمی سیول انجینر

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

مجموعه 10 سوال انجینری


1.      بیم و یا گادر را تعریف کرده بگوئید که کدام وظیفه را انجام می دهد ؟

جواب : گادر (Beam)  عبارت از عناصر ساختمانی است که عرض و ارتفاع آن نسبت به طول آن به مراتب کمتر بوده و انتقال دهنده بار ها از اثر سلب ، دیوار و وزن خود کادر به پایه می باشد.

 

2.      چی وقت تورژه در یک بیم بوجود می آید؟

جواب: چون گادر ها بار ها را از سلب ها به ستون ها انتقال می دهند و در صورت که وزن سلب ها بصورت غیر مساویانه بالای بیم عمل کند باعث ایجاد تورژن در بیم و یا گادر میگردد.

 

3.      فواید و یا خوبی های ساختمان های اسکلیت فلزی را تشریح نمائید؟

جواب: خوبی های یک ساختمان فلزی قرار ذیل است : 1- اشغال فضای کمتر 2- سرعت در اجرای کار 3- مصارف کمتر.

4.      نواقص ساختمان های اسکلیت فلزی را تشریح نمائید؟

جواب: ضعف در مقابل آتش سوزی و ضعف در مقابل رطوبت.

5.      فولاد چه بوده و برتری ویا ویژه گی های آن را تشریح نمائید؟

جواب : فولاد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی به شمار می آید . فولاد از احیا شدن سنگ آهن ، به همراه اکسیژن در کوره های بلند با درجه حرارت زیاد بدست می اید .

  محاسن فولاد

1)     مقاومت زیاد

2) شکل پذیری زیاد

3) یکسان بودن مقاومت و فشار

4) عملکرد مناسب در برابر زلزله به علت شکل پذیری و سبک بودن.

6.      مهمترین عیب فولاد چیست؟

جواب: مهمترین عیب فولاد ضعف در برابر آتش سوزی می باشد .

 

7.      بارگزاری چی بوده و از نقطه نظر دیزاین انجنیری یک ساختمان در مقابل کدام نوع بارگزاری محاسبه می شود ؟

جواب: بار ها عبارت از قوه های می باشد که به اشکال مختلف بالای ساختمان عمل نموده از قبیل بار های:

1-      بار ھای ثقلی ( Gravity loads) :

بار ھای ثقلی ھم به نوبه خود به دو نوع تقسیم میگردد که عبارت اند از:(Dead Loads)

بارھای دایمی :

   عبارت از وزن خود ساختمان و بعضی وسایل دیگرکه بصورت دایم بالای ساختمان عمل می نماید میباشد.

:( Live Loads) بار ھای زنده

   عبارت از بارھای اند که تعداد و یا مقدار آن ثابت نبوده بلکه نظر به زمان و مکان قابل تغیر میباشند. مانند بارھای برف، باران و یخ و یا بار ھای انسان ھا.

 بار های عرضی ( Lateral Loads ) :

8.      مقاومت فشاری کانکریت را تشریح نمائید؟

جواب: مقاومت کانکریت نظر به نوع کار، طرح و دیزاین شده میتواند. مقاومت فشاری کانکریت توسط شکستاندن بلاک های مکعبی کانکریت (15 * 15 * 15 ) سانتی متر تحت فشار ماشین کمپریشن معلوم میشود و به قوه فی واحد سطح ارائه میگردد:
مقاومت بلاک های کانکریتی در روزهای 7 ، 14 ، 21 و 28 در زیر ماشین فشار آزمایش میگردد

9.      مقاومت کانکریت  را در کشش و فشار مقایسه نموده و بیان نمائید که چرا در ناحیه کشش از سیخ استفاده می نمایند؟

جواب: مقاومت کانکریت در کشش ( 20-10) مراتبه نسبت به مقاومت ان در مقابل فشار کم تر است واز  این لحاظ است که در ناحیه های کششی سیخ ها را استفاده می نمایند.

10. آهن کانکریت چیست ؟

جواب: آهن کانکریت عبارت از ترکیب کانکریت وفولاد STEEL بوده و از جمله عناصر بسیار عمده ساختمانی بشمار می آید. آهنکانکریت موارد استفاده زیاد دارد مانند در سلب ها ، گادر ها ، پایه ها پل ها و غیره .

لابراتوار های ضروری مواد ساختمانی

 لابراتوار مواد ساختمانی

      برای هر نوع  ساختمان  (سرک، تعمیر، بند، نهر و غیره )  ضرورت به استعمال  مواد  ساختمانی مناسب  میباشد. برای اینکه ساختمان مقاوم و با دوام  باشد باید از مواد  ساختمانی  که دارای  کیفیت و جنسیت خوب باشد، استفاده نمائیم. پس به این منظور باید  موا ساختمانی در ابتدای کار و جریان  کار تست  وارزیابی شود تا از کیفیت و جنسیت آن مطمئن شویم. اکثرا" عوامل که باعث تخریب یک ساختمان و یا ناکام شدن یک پروژه میشود، عبارت ازاستعمال مواد ساختمانی ناقص و دارای کیفیت پائین میباشد.

در لابراتوا  برای هر مواد  تست های  مخصوص میباشد که  ما بعضی از تست های  آنرا که در افغانستان اجرا میشود، عملی نمودیم. انواع تست ها را در ذیل بیان مینمائیم:

 

Concrete materials

 

a) Cement:

 

1-    Standard specification for Portland cement

2-    Chemical analysis of hydraulic cement

3-    Air content of hydraulic cement

4-    Test for bleeding by Portland cement

5-    Time of setting of cement

6-    Strength of hydraulic cement mortars

7-    Heat of hydration of cement

8-    Density of hydraulic cement

9-    Bleeding of cement pastes and mortars

10-                        Chemical resistance of mortars

11-                        Fly ash for use in concrete

b) Aggregate:

 

12-                        Fineness modulus of aggregates

13-                        Sieve analysis for fine and coarse aggregate

14-                        Test for material finer than No. 200 sieve

15-                        Unit weight and voids

16-                        Specific gravity and absorption of coarse aggregate

17-                        Specific gravity and absorption of fine aggregate

18-                        Surface moisture in fine aggregate

19-                        Total moisture content of aggregate

20-                        Frost resistance of coarse aggregate

21-                        Organic impurities in fine aggregate

22-                        Resistance to absorption

23-                        Light weight pieces in fine aggregate reactivity of cement-aggregate combination

24-                        Petrographic examination of aggregates

25-                        Potential reactivity of aggregate

26-                        Scratch hardness of coarse aggregate

27-                        Standard specifications for aggregate

28-                        Soundness of aggregates

29-                        Potential volume change of cement-aggregate combination

30-                        Clay lumps and friable particles in aggregates

31-                        Potential reactivity of carbonate rocks

32-                        Sampling aggregates

33-                        Sampling concrete aggregates and aggregate source

34-                        Calculation of fineness modulus of aggregate

35-                        Test absorption by aggregates

c) Admixtures:

36-                        Testing air-entraining admixtures

37-                        Air-entraining admixtures

38-                        Chemical admixtures

39-                        Testing fly ash for use in concrete

d) Water:

40-                        Requirements for water in mixing or curing concrete

 

 Freshly mixed concrete:

41-                        Temperature of freshly mixed concrete

42-                        Test for remolding fresh concrete

43-                        Unit weight, yield and sir content

44-                        Air content by the volumetric method 

45-                        Test for bleeding of concrete

46-                        Making and curing test specimens in the laboratory

47-                        Sampling freshly mixed concrete

48-                        Slump of Portland cement concrete

49-                        Making and curing concrete test specimens in the field

50-                        Ready-mixed concrete

51-                        Ball penetration in fresh concrete

52-                        Test for effect of grinding during mixing on aggregates

53-                        Calculating ice needed to mix concrete of a specified temperature

54-                        Test for concrete mixer performance

55-                        Test for cement content of fresh concrete

56-                        Test for time of setting by penetration resistance

57-                        Selecting proportions for normal, heavy-weight and mass concrete

Reinforcing materials:

 

58-                        Deformed and plain billet-steel bars

59-                        Rail-Steel deformed and plain bars

60-                        Welded steel wire fabric

61-                        Axle-Steel deformed and plain bars

62-                        Cold-Drawn steel wire

63-                        Welded deformed steel wire fabric

64-                        Fabricated deformed steel bar mats

 

Curing compounds:

 

65-                        Spray ability and moisture loss through curing membrane

66-                        Sheet materials for curing concrete

67-                        Drying time and reflection of curing membrane

68-                        Cloth, burlap, jute

Joint materials:

 

69-                        Testing performed expansion joints fillers

70-                        Sealing compounds, elastomeric copper flat products (plate, bar, sheet and strip

71-                        Evaluating wood-base fiber and particle panel materials

72-                        Testing joints sealer, cold-application

73-                        Concrete joints sealer, hot-poured elastic type

Hardened concrete:

 

74-                        Compressive strength of cylindrical specimens

75-                        Flexural strength

76-                        Resistance to freezing and thawing

77-                        Rebound numbers of concrete

78-                         Specific gravity, absorption and voids

79-                        Cement content

80-                        Determination of air-void content and parameters of the air-void system

81-                        Scaling resistance to deicing chemicals

82-                        Water permeability

83-                        Abrasion resistance

84-                        Petroghraphic examination

85-                        Penetration resistance

86-                        Abrasion-Erosion resistance

87-                        Ultimate tensile strain capacity

88-                        Splitting tensile strength

89-                        Air content

90-                        Longitudinal shear strength

91-                        Transverse shear strength

92-                        Determining mechanical properties

      93- Making, accelerating curing and testing of compression specimens      

 

Bitumen

93-                        Penetration test

94-                        Ductility test

95-                        Viscosity test

96-                        Float test

97-                        Specific Gravity test

98-                        Softening Point test 

99-      Flash and Fire Point test

100- Solubility test

101- Spot test

102- Loss on heating test

103- Water content

  

آزمایش سلمپ کانکریت

آزمایش سلمپ: (Slump Test)  

از این آزمایش جهت نشان دادن قابلیت کار کانکریت استفاده میشود.

برای سترکچرهای مختلف ساختمانی سلمپ های مختلف در نظر گرفته میشود، به خاطر کنترول سلمپ مورد نظر باید بعد از ساختن مخلوط کانکریت این آزمایش را انجام دهیم.

این آزمایش با موجودیت یک plate، یک قالب نیمه مخروطی شکل، یک راد، یک رولر ویک سکوپ قابل اجرا است.

مشخصات قالب و راد در شکل واضح گردیده است.

 

طرزالعمل:

زمانیکه مخلوط کانکریت ساخته شد بعد از اینکه %10 آن و یا قبل از اینکه %90 فیصد آن به مصرف برسد. به خاطر اجرای سلمپ آزمایش نمونه گرفته میشود. این نمونه اولاً توسط بیل خوب مخلوط میشود. بعداً پلیت را بالای یک جای همواری گذاشته و قالب را بالای آن میگذاریم، سپس در سه مرحله در سه طبقه مساوی قالب را پر مینماییم. در هر سه مرحله توسط راد ذکر شده 25 ضربه وارد میگردد. قالب باید در مدت حد اکثر دو نیم دقیقه پر گردد. و سپس در ظرف 5 ثانیه به آهستگی عموداً بالا گردد. تفاوت ارتفاع قالب و نمونه سلمپ شده عبارت از سلمپ میباشد. سلمپ یعنی ارتفاع لغزش توسط خط کش (ruler) اندازه میگردد.

معمولاً برای سترکچر های ذیل سلمپ های ذیل در نظر گرفته میشود.

Types of construction                                                     slump

min(mm)        max(mm)

Heavy mass construction                                   25                              50

Pavements                                                          25                              50

Un-reinforced footing and substructure walls   25                              75

Reinforced slabs, beams, and walls                   50                             125

Building columns                                               75                             125

آزمایش موجودیت هوا در کانکریت و آزمایش مقاومت فشاری کانکریت

آزمایش موجودیت هوا: (Air Content Test)

هدف از این آزمایش دریافت فیصدی خلا در مخلوط کانکریت میباشد.

نمونهء از کانکریت مورد نظر گرفته شده و درجه حرارت آن چک میگردد، درجه حرارت آن باید بین 10 الی 30 درجه سانتی گرید باشد. نمونه در سه لایه در ظرف مخصوص Air Content که با گیج مجهز است جابجا شده و در هر لایه 25 ضربه توسط راد مخصوص وارد میگردد. بعداً ظرف را توسط سرپوش آن بسته نموده وآ ب در آن علاوه میگردد تا مقدار خلا که در ظرف پیدا شده است از بین برود با استفاده از پمپ کوچک که بالای سرپوش ظرف نصب است داخل ظرف پمپ نموده تا زمانیکه Air meter که در آله نصب است صفر گردد. سپس بالای نمونه که داخل ظرف است توسط وسایل که خود آله به آن مجهز است فشار وارد نموده زمانیکه سوزن گیج فشار سنج متوقف گردید گیج خوانده میشود. بعد از آن وال های ظرف را باز نموده و گیج دوباره خوانده میشود. تفاوت خواندن اولی و دومی گیج عبارت از فیصدی Air Content  مخلوط مربوطه میباشد.

آزمایش مقاومت فشاری کانکریت: (Compression Test of Concrete)

بعد از اینکه یک مخلوط کانکریت دیزاین گردید و یا نظر به تناسب دریافت شده انتخاب گردید جهت اطمینان بیشتر ضرورت می افتد تا عملاً مقاومت کانکریت مربوطه را مشاهده نماییم. بدین منظور نمونه های ساخته میشود که با استفاده از این نمونه ها میتوانیم مقاومت کانکریت را دریابیم. نمونه ها به شکل مکعبی یا سلندر شکل ساخته میشود که نوع دوم آن معمول میباشد. نمونه مکعبی دارای ابعاد 15cm و نمونه سلندری دارای قطر 15cm و ارتفاع 30cm میباشد. معمولاً شش نمونه جهت دریافت مقاومت فشاری کانکریت ساخته میشود. که  سه دانه آن بعد از هفت روز و سه دانه آن بعد از 28 روز آزمایش میگردد.

طرزالعمل ساختن نمونه: (Making of Cylinder Specimen)

اولاً قالب را با مبلائیل و یا کدام مایع چرب کننده چرب نموده با در زمان جدا کردن نمونه از قالب کدام مشکل بوجود نیاید. سپس قالب را در سه مرحله با طبقات مساوی پر نموده بالای هر طبقه توسط راد که مشخصات آن قبلاً ذکر شده است 25 ضربه را وارد مینماییم و بالآخره سطح نمونه را هموار میسازیم. این قالب های پر شده را در هوای آزاد در درجه حرات بین 16 الی 27 درجه سانتی گرید به مدت 48 ساعت نگهداری شده و بعد از مدت مذکور نمونه ها را از قالب ها جدا نموده و بعد از نیم ساعت آنها را در آبیکه دارای درجه حرارت 23±2Ċ باشد نگهداری میشود. بعد از مدت معینه یعنی هفت روز و 28 روز نمونه ها را از آب بیرون مینماییم. قبل از اینکه آزمایش را بالای نمونه انجام دهیم ضرورت می افتد تا سطح نمونه را کاملاً هموار بسازیم. برای این منظور ذیلاً عمل مینماییم.

طرزالعمل هموار سازی سطح سلندر: (Capping of Cylinder)

به خاطر هموار سازی سطح سلندر(نمونه کانکریت) از کلاه سازی (capping) استفاده مینماییم. هرگاه سطح سلندر هموار نگردد قوه وارده ماشین کمپریشن بالای تمام نقاط سطح نمونه یکسان وارد نگردیده که درینصورت مقاومت اصلی کانکریت دریافت شده نمیتواند. پس بدینمنظور برای نمونه کلاه (cap) ساخته میشود این کلاه میتواند از سمنت خالص، از گچ با مقاوم و یا از مخلوط سلفر و گرافیت باشد. معمول ترین آنها مخلوط سلفر و گرافیت میباشد. طوریکه 75%  پودر سلفر همرای %25  فیصد گرافیت یکجا گردیده بدون علاوه نمودن آب شکل مایع را به خود اختیار مینماید. این مایع حرارت داده میشود و در ظرف مخصوص که قطر آن اندکی بزرگتر از قطر سلندر است انداخته میشود و بعداً سلندر با دقت به کمک آبترازو در ظرف گرفته میشود. مایع مذکور به زودترین فرصت جامد گردیده و سطح سلندر را میپوشاند، که به این ترتیب نمونه ساخته شده آماده آزمایش میگردد. بعد از اینکه نمونه آماده آزمایش گردید نمونه تحت ماشین کمپریشن که مقاومت کانکریت را دریافت میکند گذاشته میشود. ماشین را روشن نموده قوه به شکل اتوماتیک بالای نمونه وارد شده وهنگامیکه نمونه شکست میکند قوه که در هنگام شکست ثبت میگردد به همین ترتیب تمام نمونه ها را آزمایش نموده و قوه های مربوطه را یادداشت مینماییم. با استفاده از همین قوه های یادداشت شده میتوانیم مقاومت فشاری هر نمونه و مقاومت کانکریت را که این نمونه ها از آن ساخته شده است دریابیم.

مقاومت فشاری نمونه = قوه وارده بالای نمونه ÷ مساحت سطح نمونه

مقاومت فشاری کانکریت عبارت از اوسط مقاومت فشاری نمونه ها میباشد.

آزمایش ارتجاعیت قیر

آزمایش ارتجاعیت                                       (Ductility Test) : AASHTO T-51

ارتجاعیت قیر عبارت از فاصله میباشد که قیر تحت شرایط خاص کش شده و در هنگام شکستن ثبت گردد.

شرایط خاص عبارت اند از:

درجه حرارت آبیکه قیر در آن کش میگردد                          25±.05Ċ

سرعت کش کردن قیر                                                     5cm/min±5%

ظرفیت ظرف آبیکه قیر در آن کش میگردد                           10 liter

حد اقل عمق نمونه که باید از سطح آب قرار داشته باشد            10 cm

طرزالعمل:

نمونه قیر را که دارای حرارت Ċ150 باشد گرفته و در بین سه قالب مخصوص این آزمایش میریزیم. بعد از اینکه قیر سرد شد سطح آنرا همرای کدام فلز لشم داغ شده هموار مینماییم. قیر در داخل قالب ها به مدت 30 دقیقه در هوای آزاد و بعداً به مدت 90 دقیقه در آبیکه درجه حرارت آن 25 درجه سانتیگرید باشد میگذاریم. بعد از مدت مذکور قالب های حاوی قیر در ماشین مخصوص این آزمایش بسته شده و ماشین را روشن میسازیم. این ماشین قیر مذکور را به سرعت 5 دور فی دقیقه کش مینماید. معمولاً قیر قالب ها در فاصله های متفاوت از هم جدا میشود که فاصله هر کدام باید یادداشت گردد. حد اوسط این فواصل ثبت شده عبارت از ارتجاعیت قیر میباشد.