وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

بامبو و استفاده آن در امور ساختمانی

بامبو چیست؟
بامبو ماده ای مستحکم وسبک وزن می باشد که برای مدت بسیار طولانی در ساخت و سازهای سنتی در محدوده آسیا در کاربری هایی همچون داربست مورد استفاده قرار می گرفته است. موسسه فدرال تکنولوژی سوئیس در زوریخ راه حلی را ارائه داده است که می توان این ماده را در یک کاربری جدید مورد استفاده قرار داد. براساس این راه حل ارائه شده می توان از بامبو به عنوان جایگزینی برای میلگرد های فولادی به خصوص در مکان هایی که فولاد به آسانی تولید نمی شود، به جهت تقویت کانکریت استفاده نمود.
محصول جدیدی که حاصل می شود ترکیبی از فیبر بامبو و رزین های منرالی مختلف می باشد. کاربرد رزین های منرالی این اطمینان را حاصل می کند که بامبو نمی پوسد و تخریب نمی شود. بامبو حجم زیادی از دی اکساید کاربن موجود در هوا را جذب می کند، که این ویژگی به پتانشیل های بامبو به عنوان جایگزینی پایدار برای فلز می افزاید.
ویژگی و مزایای بامبو:
  • کاربرد بامبو به جای فلز بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه خواهد بود.
  • وزن بسیار کمی دارد، پایدار است و تجدید پذیر می باشد.
  • انعطاف پذیری زیادی دارد.
  • مقاومت کششی بالا و یا معادل ب استیل
  • حمل ونقل آن به دلیل وزن سبک آن بسیار آسان است.
  •  قابلیت رشد بسیار سریع دارد
  • کشت آن به عنوان یک مصالح ساختمانی به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می کند.
معایب کاربرد بامبو به عنوان جایگزین:
  • انقباض و انبساط یکی از تغییراتی است که به علت تغییرات دما و جذب آب در بامبو ایجاد می شود.
  •  این ماده به تنهایی مستعد به تجزیه شدن و پوسیدگی است.
  • بسیاری از کشورهایی که از این محصول به عنوان جایگزین بهره می برند با کمبود آن مواجه هستند.

مشخصات ستونها براساس کود aci

مشخصات برای ستونها
موارد که باید یک انجینر دیزاینر و انجینر ساحوی آگاهی کامل داشته باشد!
1: نسبت سیخ اصلی: نسبت فولاد نباید از 0.01 (1٪) و بیشتر از 0.08 (8٪) باشد. معمولاً نسبت 0.03 (3٪) مورد قبول است.
2: حداقل تعداد سیخ ها: حداقل به تعداد چهار سیخ در ستون با گژدمک مستطیلی یا مارپیچ و به تعداد شش سیخ در ستون با گژدمک مارپیچ استفاده می شود.
3: پوشش یا کاور: حداقل پوشش روی گژدمک ها یا مارپیچ ها باید 1.5in یا 40mm باشد.
4: فاصله: فاصله خالص بین سیخ های طولی نه باید کمتر از 1.5 برابر قطر سیخ باشد و نه کمتر از 1.5in.
5: الزامات گژدمک ها:
#الف: حداقل اندازه سیخ های گژدمک 3# است زمان که اندازه سیخ های طولی 10# یا کوچکتر باشد یا وقتی قطر ستون 18in و یا کمتر باشد. حداقل اندازه 4# برای سیخ های طولی بزرگتر از 10# یا ستونی بزرگتر از 18in باشد. معمولاً، 5# حداکثر اندازه است.
#ب: فاصله بین مرکز تا مرکز گژدمک باید از موارد زیر کوچکتر باشد:
16 برابر قطر سیخ های طولی
48 برابر قطر گژدمک ها
حداقل بعد ستون
: گژدمک باید به گونه ای تنظیم شود که هر گوشه و سیخ طولی متناوب، دارای پشتیبانی جانبی باشد که توسط گژدمک دارای زاویه ای شامل بیش از 135 درجه نباشد. شکل 17.3 ترتیب گژدمک برای چندین ستون را نشان می دهد.
: سیخ طولی نباید بیشتر از 6in باشد. اگر بیشتر از 6in باشد، گژدمک همانطور که در شکل 17.3c و e نشان داده شده است ارائه می شود.
6: الزامات مارپیچ:
#الف: حداقل اندازه مارپیچ 3/8in است یا (3#) معمولاً حداکثر اندازه 5/8in است یا(5#).
: فاصله خالص بین مارپیچ ها نباید از 1in کمتر باشد. یا بیشتر از 3in شود.

فیصدی میل طولی سرک (Road’s Gradient)

فیصدی میل طولی سرک (Road’s Gradient)
میل طولی سرک عبارت از سر نشیبی یا تندی سرک است که بطرف بالا و یا بطرف پایین تشکیل میشود. این میل طولی در اراضی هموار کم و در اراضی کوهستانی زیاد میباشد. چک و کنترول میل طولی سرک موضوع مهم است که باید انجنیر تطبیق کننده سرک به آن متوجه و آنرا کنترول نماید، بخاطریکه اگر میل طولی سرک (Gradient) کنترول نشود و از حد مجاز تجاوز کند در اینصورت موترها نمیتوانند به چنین تندی سرک، بالا شوند.
برای سرکهای درجه سوم دهاتی (Tertiary Rural Roads) میل طولی اعظمی تا (15%) سفارش گریده است مگر خوبتر است این میل بین (10%) و (15%) تعین گردد. نقطه مهم دیگر در این مورد این است اگر طول سرک به میل (10%) از (500) متر زیاد میشود در اینصورت باید گولایی افقی (Horizontal Curve) در نظر گرفته شود و اگر طول سرک به میل (15%) از 300 متر زیاد میشود در اینصورت بعد از 300 متر این طول زیاد نشود بلکی گولایی افقی در نظر گرفته شود بخاطریکه اگر میل (10%) هم باشد مگر طول این ساحه سینه کش از 300 متر زیاد دوام پیدا کند در صورت موتر گرم و توانایی خودرا از دست میدهد و در نتیجه ایستاد و بطرف پایین غیر اختیاری و غیر کنترولی حرکت و باعث چپه شدن آن میشود. اعمار سرک به شکل مستقیم و به طول زیاد در اراضی میلان دار، مربوط میل طولی سرک میشود. به عبارت دیگر اگر طول سرک در 30 متر طول خود به میل اعظمی که (15%) است برسد در این صورت حتمی است که بعد از 30 متر طول گولایی افقی در نظرگرفته شود و همین علت است که در اراضی تند و کوهستانی بعد از رسیدن به میل طولی اعظمی ، دفعتا به مسیر سرک دوران داده میشود و بخاطر عبور از چنین اراضی چندین گولایی افقی باید ساخته شود و این کار هم در مرحله دیزاین و هم در مرحله تطبیق باید توسط انجنیر مربوطه در نظرگرفته و کنترول گردد.
» فورمول بدست آوردن فیصدی میل سرک:
ارتفاع نقطه بلند (P1) منفی ارتفاع نقطه پایین (P2) تقسیم به فاصله افقی (L) بین این دو نقاط و ضرب در (100) مساوی به فیصدی میل بین همان دو نقاط میشود.
‏(P1-P2/L*100)
مثال: در مسیر سرک ارتفاع نقطه اول (P1=1202m) و ارتفاع نقطه دوم (P2=1200m) است در صورتیکه فاصله افقی بین این دو نقطه (L=30) است، فیصدی میل طولی این سرک (S) را در یابید.
حل: (S=P1-P2/L*100=1200-1202/30*100 =6.66% )

کرسی چیست

 کرسی چیست؟
با چیدن چند رگ خشت بر روی تهداب می توان اختلاف ارتفاعی بین سطح داخل ساختمان و خارج ساختمان (حیاط کوچه یاسرک) به وجود آورد. به دیواری که این اختلاف ارتفاع را به وجود می آورد کرسی وبه خشتای ان کرسی چینی میگویند. بطور کلی دیوار کرسی چینی دیواری است که بین دیوار اصلی (باربردار) وتهداب قرار میگیرد.

معمولا کرسی چینی به سه دلیل انجام می شود:
1 انسان معمولا دوست دارد مقداری بلندتر از کف زمین سکونت کند. نظر به توصیه های طبی نیز استراحت کمی بلند تر از سطح زمین برای قلب مفید است.
2 اختلاف ارتفاع کف داخل و خارج باعث اجرای صحیح عایق رطوبتی می شود.
3 برای جبران میل ساختمانها (فرض کنید ساختمان برروی یک زمین با میل مثلا ۲۰ درجه خشت کاری می شود. برای اینکه این زاویه به صفر برسد و کف آن کاملا صاف شود باید کرسی چینی کرد.

دیزاین فرم فلزی پوشش:

دیزاین فرم فلزی پوشش:‌
امروزه فرم های پوشش به خاطر احیا نمودن وایه های بزرگ برای تعمیرات عام المنفعه و صنعتی زیادتر قابل استفاده است. دیزاین چنین عناصر ساختمانی از ضروریات مهم امروزی است.
ما محاسبات دیزاین یک فرم را که دارای وایه ۲۰ متر است و برای پوشش یک تعمیر عام المنفعه بکار رفته است آماده کردم. دیزاین یاد شده متشکل از سه بخش عمده است:‌
- جمع آوری بارها ( در قالب وورد )
- دیزاین استرکچر ( با برنامه سب)
- دیتایل های ترسیمی ( با برنامه آتوکد )

اینها همه در لینک های ذیل قابل دانلود اند:‌
برای دانلود روی لینک مربوطه کلیک کنید.
STEEL TRUSS Design:
This design Includes from three parts and you can download from below links: