وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

وبلاگ رسمی سیول انجینر

این وبلاگ مربوط به صفحه فیسبوک سیول انجینر, اولین صفحه فیسبوک نشر معلومات انجینری در کشور میباشد

نور در معماری

نور در معماری

زیبائی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنائی است و گرنه در تاریکی ،زیبائی مفهومی ندارد.زیبائی حقیقتی با نور معرفت درک می گردد و زیبائی ظاهری با عزیزترین حس ما که بینائی است دیده می شود. نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث می شود که زیبائی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شیء جلوه کند. بنابراین بحث نور و پرداختن به آن می تواند در مباحث زیبائی شناسی و هنر جایگاه ویژه ای داشته باشد. از جمله علوم و هنرهایی که می توان به نقش نور در آن اشاره داشت ،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می دهد. ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین کننده ی نور مصنوعی هستند ،مطرح می باشند. در هنر معماری نور یکی از اجزایی است که کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ،نظم فضایی، مصالح، رنگ و مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفا کند. یکی از مهمترین مشخصه های نور طبیعی، توالی و دگرگونی آن در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می شود. در تاریخ نقاشی توجه به نور در دوره امپرسیونیست ها دیده می شود. هنگامی که نقاشان آتلیه های خود را ترک می کردند و در زیر نور خورشید با نور طبیعی مشغول نقاشی شدند. از مشخصات این سبک توجه به رنگ و نور در ساعات مختلف روز و انعکاس رنگ های اشیاء مختلف در یکدیگر و تأثیر رنگ های پیرامونی و به کار بردن رنگ های خاص و ناب می شد. این مقاله به بررسی نقش نور در معماری و معماری داخلی به عنوان یک جزء سازنده و مفهوم بخش می پردازد و در خاتمه امید بر این دارد که در آینده در ساختمان ها همانند نیاکانمان شاهد به کارگیری نور طبیعی به صورت یک عنصر کاملاً اثر بخش باشیم.

نور و بشر

از دوران ماقبل تاریخ همواره اجسام نورانی که تجسمی از یک شیء زنده را در ذهن بیدار  می کردند توسط بشر مورد ستایش و احترام قرار گرفته و مشتاقانه برایشان جشن می گرفتند،   آن ها را عبادت کرده و می پرستیدند.این توجه بیش از اندازه به عنصر نور در اغلب فرهنگ های اولیه بشری و در جوامعی با آداب و رسوم و عقاید مذهبی متفاوت همچنان در طول زمان مشاهده می شود. برخی از جوامع نور خورشید را در تشریفات مذهبی شان به کار می بردند و برخی دیگر درخشش اجسام نورانی را به عنوان عامل ایجاد فعل و انفعالاتی رمزآلود جهت دست یابی به حیطه هایی ماورای دنیای زمینی تلقی می کردند. حتی امروزه در بسیاری از مدارس شرقی که به تدریس یوگا اشتغال دارند برای ایجاد تمرکز ذهنی از اجسام نورانی مانند لامپ، خورشید، ماه، بلور و نور آتش استفاده می کنند. در اغلب ادیان، نور نماد عقل الهی و منشأ تمام پاکی ها و نیکی ها است و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد. در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی، یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل در معماری اغلب بناهای مذهبی نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است. فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجد اسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند.انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیاء و احجام در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو   می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود.

  ادامه مطلب ...

سروی ساختمانی چیست

سروی ساختمانی


 سروی ساختمانی نوع از اجرای امور ساحوی بوده که توسط آن به اساس نقــــشه

مرتبه ساختمانی درساحه تثبیت وتطبیق میگردد.اعمار ساختمان بعداز خط اندازی وتثبیت نقاط روی دست گرفته میشود.اساس سروی ساختمانی را تثبیت موقعیت پروژه   های انجنیری تشکیل میدهد .بابه وجودآمدن ساختمانهای مغلق اهمیت این رشته زیادتروزیادتر گردیده ودرحیات امروزی درحدود %60 وقت کارتمام سرویررامیگیرد.

  جهت تهیه پلان موقعیت مناسب یک ساختما ن ودیزاین موفقانه آن موجودیت نقشـــه                        

توپوگرافی ساحه موردنظر ضروری پنداشته میشود. نقشه ها باید دارای مقیاسهابوده

تا ارایه کننده معلومات ضروری درموردموقعیت مناسب ساختمان درساحه ازنظرافقی

وعمودی باشد.درحالات استثنائی مقیاس آن تابع شرایط ساحوی بوده وتغییر خورده میتوانند.علاوتا نقشه ها باید ارایه کننده جزئیات ذیل باشد :

1-طول واستقامت خطوط حدودی ساحه بصورت کل ومحل تقاطع آنها .

2-موقعیت نقاط کنترول افقی وعمودی بامشخصات آنها .

3- موقعیت عمارات موجوده با نوعیت موادیکه درساختمان آن بکاربرده شده است .

4- موقعیت سرکها با عرض ونوعیت آنها.

5- پیاده روها با عرض آنها .

7- موجودیت درختهای بزرگ ،پایه های انتقال برق ،تلفون وغیره

8- موقعیت نلهای آب برای دفع حریق .

9- موقعیت راه های دخول وخروج .

10- موقعیت اشکال واجسام دیگر طبیعی ومصنوعی که درتثبیت موقعیت ودیزاین پروژه  خیلی ضروری پنداشته میشود .

11- نشان دادن مقیاس واستقامت شمال درهرنقشه یک امرحتمی است .

   درپلان گذاری جهت تثبیت موقعیت ساختمانهای بزرگ ازفوتو های هوائی نیز استفاده    شده میتواند . گرچه استفاده ازفوتوهای هوائی وقت کمتری راردربرمیگیرد ولی صحت   نسبی آن نسبت به اجرای سروی زمینی کمتر میباشد .

پنج اشتباه رایج در وقت ویبره کردن

پنج اشتباه رایج در وقت ویبره کردن

اشتباه اول: فاصله نامناسب کارگر از ویبراتور که باعث ویبره شدن به صورت مایل میشود.
در بیشتر مواقع اگر دقت کنید کارگران در نقطه ای می ایستند و سر ویبراتور را مثلا ۱ متر جلوتر از خودشان در کانکریت وارد میکنند که این کار باعث میشود تا ویبراتور به صورت مایل در کانکریت قرار بگیرد. مایل قرار گرفتن ویبراتور باعث میشود تا حبابهای هوا به خوبی از کانکریت خارج نشوند.
اشتباه دوم: حرکت دادن اشتباه ویبراتور داخل کانکریت:
معمولا مشاهده میشود که کارگران به سرعت ویبراتور را داخل کانکریت قرارمیدهند و به سرعت از آن خارج میکنند.#روش_صحیح این است که ویبراتور سریعا به داخل کانکریت وارد شود ولی به تدریج و همراه با حرکت بالا و پایین رفت و برگشتی از کانکریت خارج شود. وارد کردن سریع ویبراتور باعث میشود تا کانکریت به طرف بالا حرکت کرده و هوای کانکریت از ان خارج شود. خروج تدریجی و با حرکت رفت و برگشتی ویبراتور نیز باعث میشود اولا حبابهای هوا که به سطح بالا تر میایند به تدریج از سطح خارج شوند و ثانیا شیره کانکریت فرصت داشته باشد تا جای حبابهای هوا را پر کند. چون اگر به سرعت از کانکریت خارج کنیم هوا خارج میشود و سنگدانه ها فرصت کافی ندارند تا جابجا شوند و شیره کانکریت در بین انها قرارگیرد.
اشتباه سوم: نگه داشتن بیش از حد ویبراتور داخل کانکریت:
یکی دیگر از اشتباهات نگه داشتن بیش از حد ویبراتور داخل کانکریت میباشد. دوستان توجه داشته باشید که نگه داشتن بیش از حد ویبراتور داخل کانکریت باعث میشود تا شیره کانکریت بروی سطح کانکریت بیاید و قسمتهای زیرین کانکریت کرمو شود و مقاومت کانکریت کاهش یابد. در زمان ویبره وقتی مشاهده کردید شیره کانکریت شروع به بالا امدن کرده است باید ویبراتور را از ان محل خارج و در نقطه بعدی بگذارید.
ویبراتور بین ۵ تا ۱۵ ثانیه در هر نقطه قرارداده شود.
اشتباه چهارم : فاصله زیاد بین نقاط فرود ویبراتور
معمولا کارگران حوصله کافی برای ویبره مناسب کانکریت به خرج نمی دهند. و فواصل مناسب فرود اوردن ویبراتور را رعایت نمیکنند. حرکت ویبراتور در داخل کانکریت باید به نحوی باشد که محدوده متراکم شده در هر نقطه با نقطه ی بعدی هم پوشانی داشته و فضاهای متراکم نشده به حداقل ممکن برسند.
اشتباه پنجم: جابجا کردن و رو به جلو کردن کانکریت توسط ویبراتور
بعضا دیده شده است که کارگران برای جابجا کردن،رو به جلو کردن و هدایت کانکریت از ویبراتور استفاده میکنند. این کار باعث جداشدگی اجزای کانکریت میشود

نکات مهم اجرایی جهت سیخ بندی

نکات مهم اجرایی جهت سیخ بندی
1 : از سیخ های زنگ زده‌ یا آغشته به روغن نباید استفاده شود و در صورت وجود آلودگی باید ابتدا به پاکسازی آنها قبل از اجرا اقدام نمود.
2 : گژدمک (خاموت‌ها) که سیخ های عرضی هستند وظیفه‌ نگهداری سیخ های طولی را دارند و جلوگیری از کمانش سیخ های طولی در هنگام فشار بسیار زیاد پس دقت شود که رعایت ضوابط خاموت گزاری کم اهمیت تر از آرماتور اصلی نیست.
3 : فاصله‌ گژدمک ها از یکدیگر باید حدود ۲۰ سانتیمتر باشد یا همان یک وجب با دست که به راحتی می‌توان اندازه گرفت.
4 : گژدمک ها باید به وسیله‌ی سیم سیخ بندی به سیخ های طولی بسته شود. در واقع به وسیله‌ سیم سیخ بندی به تمام سیخ های طولی مهار شوند.
5 : تمام سیخ ها باید توسط قیچی مخصوص بریده شوند و نباید سیخ ها را توسط دستگاه هوا برش برید زیرا باعث می‌شود چند سانتی متر بریده شده با حرارت غیر قابل استفاده باشد.
6 : از خم کردن سیخ ها در حرارت (دمای) پایین‌تر از پنج درجه سانتیگراد خودداری شود. ‌
7 : برای خم کردن دوباره و شکل دادن مجدد، باید تمام سیخ ها به صورت سرد و با دستگاه مکانیکی خم شوند.
8 : فاصله‌ بین سیخ ها تا سطح قالب بندی باید حداقل ۵/۲ سانتیمتر باشد تا پوشش کانکریتی روی سیخ ها دارای ضخامت مناسبی باشد. این کار علاوه بر ایجاد پیوستگی بین کانکریت و سیخ از زنگ زدگی و خوردگی سیخ ها را محافظت می‌کند.
9 : خم کردن سیخ ها‌ در کارگاه کوچک با دست خم می‌شود و در کارگاه بزرگ توسط ماشین سیخ ها به صورت سرد باید خم شود.
10 : سیخ ها قبل از خم باید کاملاً صاف شده باشد.
11 : چکش کاری برای خم کردن مجاز نیست.
12 : ضوابط در خم کردن سیخ حداقل قطر فلکه خم کن متناسب با نوع فولاد است.
13 : سرعت خم کردن متناسب با نوع فولاد و دمای محیط انتخاب می‌شود.
14 : در مورد سیخ های سرد اصلاح شده، سرعت خم کردن با روش تجربی به دست می‌آید.
15 : در دمای کمتر از ۵- درجه سلسیوس خم کردن سیخ ها مجاز نیست.
16 : باز و بسته کردن خم‌ها به منظور شکل دادن مجدد، به هیچ وجه مجاز نیست.
17 : وصله سیخ هاوصله‌های پوششی وصله‌های جوشی(ولدینگ) وصله‌های مکانیکی (کوپلر)وصله‌های اتکایی وصله پوششی متداول‌ترین نوع اتصال در سازه‌های بتنی استفاده از وصله پوششی است،
که در اکثر ساختمان‌های کانکریتی از آن استفاده می‌شود.

سلایدهای فاضلاب در ساختمان مسکونی

سلایدهای مهم و کاربردی
فاضلاب در ساختمان مسکونی